قرآن
«به درستى که [قرآن] سخن فرشته بزرگوارى است. نیرومند [که] نزد خداوند عرش، بلندپایگاه است. در آن جا [هم] مُطاع [و هم] امین است».
«و راستى که این [قرآن]، وحى [نامه] پروردگارِ جهانیان است. «روح الأمین»، آن را بر دلت نازل کرد».
حدیث
199.پیامبر خدا صلی الله علیه وآله – به جبرئیل علیه السلام -: چه نیکو پروردگارت تو را ستود: «نیرومند [که] نزد خداوند عرش، بلند پایگاه است. در آن جا [هم] مُطاع [و هم] امین است». نیرومندىِ تو در چیست؟ و امانتدارى ات به چیست؟
جبرئیل علیه السلام گفت:… امانتدارى ام به این است که هر مأموریتى به من داده شده است، از آن فراتر نرفته ام [و عینا آن را انجام داده ام].
200.امام على علیه السلام: سپس میان آسمان هاى بلند را از هم گشاد و آنها را از انواع فرشتگان، آکَنده ساخت که برخى از آن فرشتگان، پیوسته در سجودند و رکوعى ندارند… و برخى از آنها، امینِ وحى او و زبان هایى (پیام رسان) به سوى پیامبران اویند، و با حکم و فرمان او، آمد و شد مى کنند.
201.امام على علیه السلام – در توصیف فرشتگان -: خداوند، آنها را در آن جایگاهى که هستند. امانتدارانِ وحى خویش داشت، و آنها را حاملان امانت هاى امر و نهى خود به سوى پیامبرانش قرار داد.
202.امام زین العابدین علیه السلام – در درود فرستادن بر حاملان عرش و فرشتگان مقرّب -:
بار خدایا! و حاملان عرشَت که در تسبیحگویى تو سستى نمى ورزند… و جبرئیل ـ که امینِ وحى توست و در میان آسمانیان، فرمانش مُطاع است و در نزد تو بلندپایگاه، و به درگاه تو مقرّب است ـ، و روح [نام فرشته اى] که سالار فرشتگان پرده هاست،(1) و روح [نام فرشته اى] که از عالم امر توست.(2)
بر اینان و بر فرشتگانى که فرودست تر از اینان و ساکنان آسمان هاى تو اند، و امانتداران پیام هاى تو… و رسانندگان [اسرار] غیب به پیامبران تو، و امین بر وحى تو، درود فرست!
1) علّامه مجلسى گفته است: روح، رئیس فرشتگان، مسئول حجاب و پرده ها و ساکنان در آنهاست. ظاهر، این است که او یک نفر است و بر همه گمارده شده است. احتمال هم دارد که روح، اسم جنس باشد؛ یعنى براى همه فرشتگانِ هر حجابى، رئیسى هست که به او «روح» مى گویند.
2) علّامه مجلسى مى گوید: عبارت «روح که از عالم امرِ توست»، اشاره به این سخن خداست: «از تو در باره روح مى پرسند، بگو: روح از جانب پروردگار من است».